Το μέγεθος της μερίδας επηρεάζει το βάρος μας.
Σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερο από τους παππούδες μας τρώμε στη σημερινή εποχή καθώς τις τελευταίες δεκαετίες, το μέγεθος των μερίδων έχει αυξηθεί δραματικά, με αποτέλεσμα σήμερα να φορτωνόμαστε με περισσότερες θερμίδες, άρα και κιλά.
Οι Έλληνες έχουν μάθει να καταναλώνουν τεράστιες μερίδες και δεν συμβιβάζονται με τίποτα λιγότερο από αυτό. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι, παρασυρμένοι από τις υπερμεγέθεις μερίδες των fast food και της ταβέρνας, τείνουν να θεωρούν τις μερίδες των gourmet εστιατορίων «μικρές», παρόλο που στην πραγματικότητα είναι αυτές που βάσει νομοθεσίας πρέπει να σερβίρονται.
Το «μοτίβο» της ταβέρνας, όσον αφορά στις καταναλισκόμενες μερίδες, ακολουθούν οι Έλληνες και στο σπίτι τους, με αποτέλεσμα να προσλαμβάνουν πολλαπλάσιες θερμίδες από εκείνες που έχουν ανάγκη.
Και σαν να μην έφτανε αυτό, οι περισσότεροι (ποσοστό 61%) δεν αφήνουν φαγητό στο πιάτο τους, ακόμη και όταν έχουν χορτάσει, συμπεριφορά που φαίνεται να σχετίζεται με τις παραινέσεις γονιών και παππούδων να μην αφήνουν την «μπουκιά» τους και να τρώνε όλο τους το φαΐ!
Τα παραπάνω είναι τα βασικά συμπεράσματα έρευνας με ερωτηματολόγια που διενήργησε η επιστημονική ομάδα του medNutrition, στο πλαίσιο της διήμερης εκδήλωσης «Μερίδες: Το μέγεθος. μετράει» που πραγματοποιήθηκε στις 4 και 5 Ιουνίου στο Σύνταγμα. Η έρευνα κατέγραψε σημαντικές πληροφορίες για τη διατροφική συμπεριφορά των ερωτώμενων, τις αντιλήψεις, αλλά και τις γνώσεις τους για το μέγεθος των μερίδων και διαπίστωσε ότι η ενημέρωση του κοινού είναι αποσπασματική και ελλιπής.
Άλλο σύνηθες λάθος των Ελλήνων καταναλωτών; Ότι καταναλώνουν άφοβα χυμούς, με το αιτιολογικό ότι «δεν παχαίνουν», την ώρα που βιβλιογραφικές αναφορές επισημαίνουν πως η υπέρμετρη κατανάλωση φυσικών χυμών σχετίζεται τόσο με την παιδική όσο και την ενήλικη παχυσαρκία.
Η καμπάνια «Μερίδες, το μέγεθος μετράει» (2010- 2011) «τρέχει» παράλληλα σε Ελλάδα και Κύπρο. Τα ευρήματα της μελέτης που έγινε σε 412 Αθηναίους είναι τα εξής:
1. Μερίδα Κρέατος
Το 66% των ερωτώμενων απάντησε σωστά ότι το μέγεθος της μερίδας στο κρέας αντιστοιχεί στα 90 γραμμάρια δηλαδή στο μέσα μέρος της παλάμης, χωρίς ωστόσο να είναι αυτή που καταναλώνουν. Το 31,4% απάντησε ότι η μερίδα αντιστοιχεί με ολόκληρη την παλάμη, ποσότητα που μάλλον φαίνεται να ταυτίζεται καλύτερα με αυτή που σερβίρουν στο γεύμα τους.
2. Μερίδα Τυριού
Η πλειοψηφία των ερωτώμενων (41,5%) απάντησε σωστά ότι η μερίδα στο τυρί αντιστοιχεί σε 2 αλκαλικές μπαταρίες. Ωστόσο, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι στη συνείδηση των περισσοτέρων έχει καθιερωθεί η ποσότητα να αντιστοιχεί σε ένα σπιρτόκουτο, ιδιαίτερα δε σε αυτούς που ασχολούνται συστηματικά με δίαιτες αδυνατίσματος (dieters) όπως είναι οι παχύσαρκοι και οι υπέρβαροι (28%).
3. Μερίδα στις πατάτες τηγανητές και στο παγωτό
Οι περισσότεροι απάντησαν σωστά ότι η μερίδα στις πατάτες τηγανητές αντιστοιχεί στα 10 -15 τεμάχια (54,4%) και ότι μια μερίδα παγωτού είναι μια μπάλα (64,3%). Παρόλο που γνώριζαν τη σωστή μερίδα, τελικά αυτή που καταναλώνουν συνήθως είναι πολύ μεγαλύτερη τόσο για τις τηγανητές πατάτες όσο και για το παγωτό.
4. Μέγεθος μερίδας στα «gourmet» εστιατόρια
Η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτώμενων (55,1%) απάντησε ότι οι μερίδες στα gourmet εστιατόρια είναι πολύ μικρές, παρόλο που στην πραγματικότητα είναι αυτές που βάσει νομοθεσίας πρέπει να σερβίρονται.
5. Πρέπει να πίνουμε χυμούς άφοβα;
Ναι απάντησε η πλειοψηφία των ερωτώμενων που είναι υπέρβαροι ή/και παχύσαρκοι, ενώ αυτοί με φυσιολογικό βάρος απάντησαν πως οι φυσικοί χυμοί θα πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο. Η παρατήρηση αυτή συνάδει με τις βιβλιογραφικές αναφορές πως η υπέρμετρη κατανάλωση φυσικών χυμών σχετίζεται τόσο με την παιδική όσο και την ενήλικη παχυσαρκία.
6. Κατανάλωση ελαιολάδου
Στην ερώτηση εάν το ελαιόλαδο σερβίρεται χρησιμοποιώντας κάποια μεζούρα, οι περισσότεροι απάντησαν πως δε χρησιμοποιούν (55,3%), με τους περισσότερους εξ’ αυτών να είναι παχύσαρκοι ή/και υπέρβαροι, διότι είναι πάγια η αντίληψη των περισσοτέρων ότι το ελαιόλαδο είναι πολύ καλό για την υγεία.
7. Ρύθμιση βάρους: ποσότητα ή ποιότητα
Και τα δύο απάντησε το 88,1% των ερωτώμενων, μολονότι φαίνεται ότι μόνο η ποσότητα είναι αυτή που βοηθά στην καλύτερη ρύθμιση του σωματικού βάρους.
8. Ετικέτες τροφίμων και μέγεθος μερίδας
Το 64,3% απάντησε ότι ποτέ δε διαβάζει την αναγραφόμενη μερίδα στις συσκευασίες τροφίμων, ενώ αυτοί που συνήθως τη διαβάζουν κατά κύριο λόγο επικεντρώνονται στα τρόφιμα που έχουν περισσότερες θερμίδες και λιπαρά (π.χ. γλυκά, πατατάκια).
9. Μέγεθος μερίδας και πιάτο σερβιρίσματος
Μοιραία το σερβίρισμα σε μεγαλύτερο πιάτο οδηγεί και σε μεγαλύτερη κατανάλωση φαγητού, πιστεύει το 65% των ερωτώμενων, καταδεικνύοντας έτσι και την άμεση συσχέτιση πιάτου – μερίδας. Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι οι περισσότεροι (61%) δεν αφήνουν φαγητό στο πιάτο τους ακόμα και όταν έχουν χορτάσει, συμπεριφορά που σε αρκετούς φαίνεται να σχετίζεται με τις παραινέσεις των γονιών ή/και παππούδων τους να μην αφήνουν την «μπουκιά» στο πιάτο τους! Τέλος, σε οπτική απεικόνιση δυο γευμάτων ίδιας ποσότητας, σερβιρισμένης όμως σε διαφορετικά σκεύη, το 65% απάντησε πως μάλλον θα χόρταινε καλύτερα με το μικρότερο πιάτο (που η μερίδας φαίνεται μεγαλύτερη) και όχι με το μεγαλύτερο (που η μερίδα φαίνεται μικρότερη). Η επιλογή φαίνεται να συμφωνεί με τη λαϊκή ρήση «το μάτι είναι αχόρταγο», άρα τελικά η επιλογή του κατάλληλου σκεύους σερβιρίσματος είναι μεγάλης σημασίας.
Σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερο από τους παππούδες μας τρώμε στη σημερινή εποχή καθώς τις τελευταίες δεκαετίες, το μέγεθος των μερίδων έχει αυξηθεί δραματικά, με αποτέλεσμα σήμερα να φορτωνόμαστε με περισσότερες θερμίδες, άρα και κιλά.
Οι Έλληνες έχουν μάθει να καταναλώνουν τεράστιες μερίδες και δεν συμβιβάζονται με τίποτα λιγότερο από αυτό. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι, παρασυρμένοι από τις υπερμεγέθεις μερίδες των fast food και της ταβέρνας, τείνουν να θεωρούν τις μερίδες των gourmet εστιατορίων «μικρές», παρόλο που στην πραγματικότητα είναι αυτές που βάσει νομοθεσίας πρέπει να σερβίρονται.
Το «μοτίβο» της ταβέρνας, όσον αφορά στις καταναλισκόμενες μερίδες, ακολουθούν οι Έλληνες και στο σπίτι τους, με αποτέλεσμα να προσλαμβάνουν πολλαπλάσιες θερμίδες από εκείνες που έχουν ανάγκη.
Και σαν να μην έφτανε αυτό, οι περισσότεροι (ποσοστό 61%) δεν αφήνουν φαγητό στο πιάτο τους, ακόμη και όταν έχουν χορτάσει, συμπεριφορά που φαίνεται να σχετίζεται με τις παραινέσεις γονιών και παππούδων να μην αφήνουν την «μπουκιά» τους και να τρώνε όλο τους το φαΐ!
Τα παραπάνω είναι τα βασικά συμπεράσματα έρευνας με ερωτηματολόγια που διενήργησε η επιστημονική ομάδα του medNutrition, στο πλαίσιο της διήμερης εκδήλωσης «Μερίδες: Το μέγεθος. μετράει» που πραγματοποιήθηκε στις 4 και 5 Ιουνίου στο Σύνταγμα. Η έρευνα κατέγραψε σημαντικές πληροφορίες για τη διατροφική συμπεριφορά των ερωτώμενων, τις αντιλήψεις, αλλά και τις γνώσεις τους για το μέγεθος των μερίδων και διαπίστωσε ότι η ενημέρωση του κοινού είναι αποσπασματική και ελλιπής.
Άλλο σύνηθες λάθος των Ελλήνων καταναλωτών; Ότι καταναλώνουν άφοβα χυμούς, με το αιτιολογικό ότι «δεν παχαίνουν», την ώρα που βιβλιογραφικές αναφορές επισημαίνουν πως η υπέρμετρη κατανάλωση φυσικών χυμών σχετίζεται τόσο με την παιδική όσο και την ενήλικη παχυσαρκία.
Η καμπάνια «Μερίδες, το μέγεθος μετράει» (2010- 2011) «τρέχει» παράλληλα σε Ελλάδα και Κύπρο. Τα ευρήματα της μελέτης που έγινε σε 412 Αθηναίους είναι τα εξής:
1. Μερίδα Κρέατος
Το 66% των ερωτώμενων απάντησε σωστά ότι το μέγεθος της μερίδας στο κρέας αντιστοιχεί στα 90 γραμμάρια δηλαδή στο μέσα μέρος της παλάμης, χωρίς ωστόσο να είναι αυτή που καταναλώνουν. Το 31,4% απάντησε ότι η μερίδα αντιστοιχεί με ολόκληρη την παλάμη, ποσότητα που μάλλον φαίνεται να ταυτίζεται καλύτερα με αυτή που σερβίρουν στο γεύμα τους.
2. Μερίδα Τυριού
Η πλειοψηφία των ερωτώμενων (41,5%) απάντησε σωστά ότι η μερίδα στο τυρί αντιστοιχεί σε 2 αλκαλικές μπαταρίες. Ωστόσο, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι στη συνείδηση των περισσοτέρων έχει καθιερωθεί η ποσότητα να αντιστοιχεί σε ένα σπιρτόκουτο, ιδιαίτερα δε σε αυτούς που ασχολούνται συστηματικά με δίαιτες αδυνατίσματος (dieters) όπως είναι οι παχύσαρκοι και οι υπέρβαροι (28%).
3. Μερίδα στις πατάτες τηγανητές και στο παγωτό
Οι περισσότεροι απάντησαν σωστά ότι η μερίδα στις πατάτες τηγανητές αντιστοιχεί στα 10 -15 τεμάχια (54,4%) και ότι μια μερίδα παγωτού είναι μια μπάλα (64,3%). Παρόλο που γνώριζαν τη σωστή μερίδα, τελικά αυτή που καταναλώνουν συνήθως είναι πολύ μεγαλύτερη τόσο για τις τηγανητές πατάτες όσο και για το παγωτό.
4. Μέγεθος μερίδας στα «gourmet» εστιατόρια
Η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτώμενων (55,1%) απάντησε ότι οι μερίδες στα gourmet εστιατόρια είναι πολύ μικρές, παρόλο που στην πραγματικότητα είναι αυτές που βάσει νομοθεσίας πρέπει να σερβίρονται.
5. Πρέπει να πίνουμε χυμούς άφοβα;
Ναι απάντησε η πλειοψηφία των ερωτώμενων που είναι υπέρβαροι ή/και παχύσαρκοι, ενώ αυτοί με φυσιολογικό βάρος απάντησαν πως οι φυσικοί χυμοί θα πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο. Η παρατήρηση αυτή συνάδει με τις βιβλιογραφικές αναφορές πως η υπέρμετρη κατανάλωση φυσικών χυμών σχετίζεται τόσο με την παιδική όσο και την ενήλικη παχυσαρκία.
6. Κατανάλωση ελαιολάδου
Στην ερώτηση εάν το ελαιόλαδο σερβίρεται χρησιμοποιώντας κάποια μεζούρα, οι περισσότεροι απάντησαν πως δε χρησιμοποιούν (55,3%), με τους περισσότερους εξ’ αυτών να είναι παχύσαρκοι ή/και υπέρβαροι, διότι είναι πάγια η αντίληψη των περισσοτέρων ότι το ελαιόλαδο είναι πολύ καλό για την υγεία.
7. Ρύθμιση βάρους: ποσότητα ή ποιότητα
Και τα δύο απάντησε το 88,1% των ερωτώμενων, μολονότι φαίνεται ότι μόνο η ποσότητα είναι αυτή που βοηθά στην καλύτερη ρύθμιση του σωματικού βάρους.
8. Ετικέτες τροφίμων και μέγεθος μερίδας
Το 64,3% απάντησε ότι ποτέ δε διαβάζει την αναγραφόμενη μερίδα στις συσκευασίες τροφίμων, ενώ αυτοί που συνήθως τη διαβάζουν κατά κύριο λόγο επικεντρώνονται στα τρόφιμα που έχουν περισσότερες θερμίδες και λιπαρά (π.χ. γλυκά, πατατάκια).
9. Μέγεθος μερίδας και πιάτο σερβιρίσματος
Μοιραία το σερβίρισμα σε μεγαλύτερο πιάτο οδηγεί και σε μεγαλύτερη κατανάλωση φαγητού, πιστεύει το 65% των ερωτώμενων, καταδεικνύοντας έτσι και την άμεση συσχέτιση πιάτου – μερίδας. Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι οι περισσότεροι (61%) δεν αφήνουν φαγητό στο πιάτο τους ακόμα και όταν έχουν χορτάσει, συμπεριφορά που σε αρκετούς φαίνεται να σχετίζεται με τις παραινέσεις των γονιών ή/και παππούδων τους να μην αφήνουν την «μπουκιά» στο πιάτο τους! Τέλος, σε οπτική απεικόνιση δυο γευμάτων ίδιας ποσότητας, σερβιρισμένης όμως σε διαφορετικά σκεύη, το 65% απάντησε πως μάλλον θα χόρταινε καλύτερα με το μικρότερο πιάτο (που η μερίδας φαίνεται μεγαλύτερη) και όχι με το μεγαλύτερο (που η μερίδα φαίνεται μικρότερη). Η επιλογή φαίνεται να συμφωνεί με τη λαϊκή ρήση «το μάτι είναι αχόρταγο», άρα τελικά η επιλογή του κατάλληλου σκεύους σερβιρίσματος είναι μεγάλης σημασίας.
πλήρη αναδημοσίευση:healthview.gr
Μην ξεχνάτε να επισκέπτεστε καθημερινά το
www.fit-4-all.gr
fit-4-all.blogspot.com/
και να το λέτε....
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου